Sicilien 2013

 
 
Vi två bestämde oss för att åka på semester en vacker dag, vi hade sett Gudfadern filmerna och båda ville utforska sicilien. Så 2013 08/31 lyfte planet från Arlanda ner till Sicilien.
 
Vi kom fram i Palermo och resan började inte så bra, mitt bagage var fortfarande kvar i Stockholm. Den kom inte med på planet men vi skulle troligtvis få bagaget dagen efter. När vi kom ut från flygplatsen så släppte mitt dåliga humör direkt, den värmen och luften gjorde mig påmind om att vi faktiskt var på semester och allt annat fick kvitta.
 
Vi hämtade ut bilen som vi skulla hyra under våran semester, en fin liten bil. Förstår nu varför små bilar är dom bästa i Italien. Trafiken är galen.
Skrev in på navigatorn våran hotells adress och började åka, Palermo och är huvudstaden och det är inte riktigt en turistort. Vi åkte mot hotellet, då åkte vi högt upp på ett berg, hotellet hade utsikt över hela Palermo. Vi hamnade på en slumgata, där man verkligen såg fattigdommen och kriminaliteten, trånga små gator i mörker med ögon som iaktog oss hela tiden. Skarpa uppförsbackar, där jag ibland tvivlade om bilen skulle komma upp.
 
 
Väl uppe kom vi till hotellet som heter Bel3, fick ett jätte fint rum och gick ner till resturangen för att äta mat, Elias tog pasta och jag tog Pizza. Maten var otroligt god och tröttheten gjorde sig påmind.
Vi hade bokat hotell i Palermo i två dagar så dagen efter gick vi ut på stan, Prada, Hugo Boss, häst och vagn till slumgator.. Allt i ett. Eftersom jag fortfarande trodde jag skulle få väskan den dagen så blev inte mycket shopping där..
När vi åkte till flygplatsen visade det sig att Stockholm fortfarande inte hade skickat väskan till italien så den var kvar där. Vi blev tillsagada att den säkert kommer komma imorgon och att vi skulle komma då och hämta den. Vi drog och bada i havet hela dagen. Första doppet i Medelhavet, stora vågor och saltvatten. Solen var varm och vi kände verkligen av att vi var på semester.
 
Den 3:e dagen körde vi upp till flygplatsen igen, ingen väska så vi åkte till Trapani, som är mer känt som en turist ort. Väldigt vacker stad, ligger precis vid kusten. Vi kom dit sent, när vi hoppade ur bilen så kom det fram två killar, som sa för en liten slant så håller dom koll på bilen, dom stod där på parkeringen och väntade in folk. Elias vän hade sen tidigare vart baserad i Trapani, det här var något han hade varnat Elias för, betalade man inte förstörde dom bilen. Nu såg man Maffian tydligt.
 
 
 
Efter Trapani åkte vi tillbaka till flygplatsen, hämtade den efterlängtad väskan och fortsatte ner på östkusten, Taormina och Catania var dom nästa destinationerna.
Vi hade bestämt oss att vi skulle se byn där Gudfadern spelades in och Etna, Europas storsta vulkan.
 
Gudfadern byn var riktigt magisk, eftersom jag och Elias hade i början då vi dejtade sett filmerna ihop kände vi igen kyrkorna och gatorna. Vi kom till ett cafe där man hade kort på skådespelarna, inspelningen av filmen och bröllopet. I ett cafet satt dom och spelade in filmen. Detta låg uppe på ett berg som tog oss 40 min att åka upför, nedanför så såg man havet. Jag tror det är bland det vackraste jag någonsin har sett med mina ögon.
Frukterna växte på träden som vi gick förbi, lime, papaya och massa olivträd. Eftersom min nyfikenhet är så stor så tar jag tag i en av frukterna som släppte alla sina taggar i min hand, jag förstod inte vad som gjorde ont så jag tog frukten till vänsterhand och fick ännu mera taggar.
- Kasta den sa Elias..
-Men ja vill ju öppna den sa jag..
 
Sen stod vi under ett tag och drog ut tagar från min hand i en timma.
 
Taormina är känt för att vara den mest romantiska staden, förstår verkligen varför, under tiden vi var där så såg vi två bröllop.Ena paret gick runt på gatorna i Taormina och tog kort,massor med turister och så massa små affärer där man kunde hitta allt mellan himmel och jord. Lite dyrare än vanligt men så vackert det var.
Vi satte oss på en resturang, ett glass rött och live musik, bland dom bästa musikerna jag har hört och sett. En liten grabb på kanske 3-4 år kommer och ställer sig med musikerna och dom bjuder på en show där man satt och log hela tiden, folkmassan samlades och alla tog fram sina mobiler.
 
Taormina, där stannade vi i två dagar och det var där vi träffade första svenskarna.
 
Utanför vårt hotell så var havet 50 meter bort, vi hörde vågorna hela dagarna, precis vid kusten låg resturangerna och det var där vi åt den godaste
 
 
 
pizzan vi någonsin har ätit.
 
 
 
Vi upplevde massa bra som dåliga saker på semestern, det dåliga var att se hur illa vissa människor i våran gemensamma värld lever, såg små fattiga barn och prostetition på gatorna öppet, det gjorde ont i mig. Men annars kan jag verkligen rekommendera Sicilien till er som vill se ett land med stark kultur. Taormina är för turisten som vill såla och bada, resten är nog för den som vill utforska landet för vad landet egentligen är.
 
 
Jag blev kär på nytt i Elias, djupare och starkare. Vi hade varandra i över en vecka konstant, såg varandras bästa och sämsta sidor. Jag blev bara ännu mera tacksam över att ha honom i mitt liv.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0