Skillnaden med ett svenskt bröllop.

Sitter med mjukisar och en stor gammal urtvättad tröja, kom hem från 1 timmas spinning för en stund sen. Idag gick nog inte spinningen som den brukar, svettades ihjäl moders mjölken jag fick för 25 år sedan. Svetten luktade Champagne, vitt och rödvin.

Igår var jag och Elias på bröllop i Bro, som ligger vid Stockholm om jag har fattat rätt. På vägen dit så skulle vi hämta upp en vän till Elias och brudgummen, Michael. En holländsk kille som har jobbat med Elias tidigare. Första gången jag ska träffa någon av Elias vänner och då måste jag snacka engelska, gissa om jag var tyst den första timman. Jag var redan nervös för att jag skulle med på ett bröllop där jag bara kände Elias.

Efter mycket om och men, (fel läsning i kartan av mig) kommer vi fram till kyrkan precis när klockorna börjar ringa. In fort och smidigt och det var knappt någon som märkte att vi var sena.

Vidare till en otroligt vacker herrgård där festen skulle hållas, bröllopet var litet, eller ja.. Jämfört med vad jag är van vid.. 60 gäster sammanlagt. Helt underbart var det, vi kom dit och blev bjudna på Champagne ute på trädgården med jordgubbar doppade i choklad, jag vet inte vad jag åt för gott, för allt hade namn jag inte kände igen men maten var otroligt god. Kocken kom fram och beskrev maten för alla middagsgäster och bara genom hans sätt att berätta om maten gjorde så att man blev hungrig.
Tre rätters som höll på i 4 timmar med massa tal under tiden. Det var så vackert och elegant hela bröllopet, stämningen var jätte bra. Folk minglade och umgicks med människor man kanske aldrig annars hade tagit tillfälle att prata med.
Elias var en riktigt gentleman, jag trodde hans sort hade dött ut men vad han behandlade mig som en drottning, hela tiden hade koll på vart jag var, hur jag hade det, presentera mig för precis alla där och när han stod på scen med alla killar från svensexan så titta ja på honom och och tänkte, han är den finaste killen jag någonsin har träffat. Jag är så lycklig och tacksam över att vi har funnit varandra.

Vi var hemma vid 03 och ingen var trött så vi låg och prata lite och sa till honom att allt är så mycket roligare nu, jag har alltid älskat mitt galna liv men nu känns det roligare för att jag har släppt på den stora muren där jag inte lät många komma in och han är en del av mig, jag är en del av honom. Under hela kvällen så varje gång jag titta på honom och våra blickar möttes fick han mig att känna mig som den vackraste tjejen i rummet. Jag visste inte ens att en man kunde få en kvinna att känna så genom att titta på henne.

Det som har fått mig att bli osäker är att hans yrke är så krävande, han kommer vara borta en stor del av vårt liv, han kommer missa mycket med barnen. Men samtidigt som jag tror inte någon kan vara mer närvarande än vad han är. När jag har vart i Alingsås och berättat för honom om nära vänner, familj och så har han skrivit ner namnen på dessa personer som betyder mycket för mig för att minnas vilka det är jag pratar om. Jag råkade se en mapp som heter Najda i hans anteckningar i början av vårt förhållande och bad han öppna det och såg alla namnen på människor jag älskar och håller kärt, den är gift med den och den har barn med den. Allt för att komma ihåg vilka dom är då jag berättar för honom.
Det för mig är verkligen att försöka vara delaktig.

Men som sagt åter till temat, svenskt bröllop är verkligen min stil, dom allra närmaste bara, stilrent och väldigt fritt. I slutet av kvällen så stället sig bruden och brudgummen och dansar loss, med varandras familjer och vänner. Och dom båda hade riktigt roligt, fulla och lyckliga. Så vill jag ha det, inte stelt och 400 gäster varav hälften känner jag inte och gör ja nått opassande så kommer det pratas om det i en evighet.

Den här helgen har verkligen vart underbar. Nu ska ja ta mina nötter en kopp kaffe och se på tv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0